Text Size
wtorek 21 listopad 2017

Możesz nam pomóc, wpłacając darowizny
na cele statutowe Stowarzyszenia Ostoja

Bank: PKO BP S.A. Oddział IV Wrocław
konto: 29 1020 5242 0000 2702 0151 3381

Działalność ORE

W ramach działalności Ośrodka Rehabilitacyjno-Edukacyjnego dla Dzieci Niepełnosprawnych realizowane są następujące programy:

  • Rehabilitacja i edukacja dzieci i młodzieży z głęboką niepełnosprawnością intelektualną w zespołach rewalidacyjno-wychowawczych
  • Wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz pomocy rodzinie

Rehabilitacja i edukacja dzieci i młodzieży z głęboką niepełnosprawnością intelektualną w zespołach rewalidacyjno-wychowawczych

Organizacja i sposób realizacji programu są zgodne z wytycznymi zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z 7 maja 2013 roku. Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze są formą realizacji obowiązku szkolnego. Prowadzone są zgodnie z organizacją roku szkolnego.

Program przeznaczony jest dla dzieci i młodzieży z orzeczeniem o głębokiej niepełnosprawności intelektualnej. Opieką specjalistyczną obejmujemy, jako placówka, osoby w wieku od 3 do 25 lat.

W roku szkolnym 2015/2016 w zespołach rewalidacyjno-wychowawczych obowiązek szkolny realizuje 74 podopiecznych.

W 2-6 osobowych zespołach prowadzimy edukację, terapię i stymulację rozwoju dzieci według indywidualnych programów rewalidacyjnych oraz programów zespołowych. Każdy zespół prowadzony jest przez pedagoga (ze specjalizacją w zakresie pedagogiki osób niepełnosprawnych intelektualnie lub z przygotowaniem do pracy z dziećmi ze sprzężoną niesprawnością) oraz jego asystenta - opiekuna. Zapewniamy także, według potrzeb, zajęcia specjalistyczne z logopedą, muzykoterapeutą, psychologiem, kynoterapeutami oraz opiekę pielęgniarską.

Na terenie ośrodka istnieje możliwość prowadzenia fizjoterapii w ramach NFZ oraz programów PFRON.

Wychowankowie przebywają w Ośrodku w godzinach od 7.00 do 16.30.

Rodzice mają możliwość skorzystania z bezpłatnych konsultacji psychologicznych i terapii rodzin.

Ośrodek zapewnia swoim wychowankom z terenu Wrocławia dowóz na zajęcia.

W placówce organizowane są następujące zajęcia:

ZAJĘCIA Z PEDAGOGIEM:
Nauczyciele zespołów rewalidacyjno-wychowawczych prowadzą zajęcia według Indywidualnych Programów Edukacyjno-Terapeutycznych (IPET) oraz programów zespołowych. W pracy z uczniami wykorzystywane są elementy różnych metod terapeutycznych, między innymi: stymulacja polisensoryczna, integracja sensoryczna, metoda Felicji Affolter, metoda "Dotyk i Komunikacja" Knillów, metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Scherborne, metoda "Porannego Kręgu" oraz system kierowanego nauczania Andreasa Petö.

Nacisk w edukacji położony jest na:

  1. Naukę nawiązywania kontaktów w sposób odpowiedni do potrzeb i możliwości ucznia;
  2. Kształtowanie sposobu komunikowania się z otoczeniem na poziomie odpowiadającym indywidualnym możliwościom ucznia;
  3. Rozwijanie zainteresowania otoczeniem (wielozmysłowe poznawanie otoczenia, naukę rozumienia zachodzących w nim zjawisk, kształtowanie umiejętności funkcjonowania w otoczeniu);
  4. Wdrażanie do osiągania optymalnego poziomu samodzielności w podstawowych sferach życia;
  5. Naukę celowego działania dostosowanego do wieku, możliwości i zainteresowań ucznia oraz przejawianej przez niego aktywności.

Pedagodzy:

  • Anna Burnat
  • Katarzyna Byrecka
  • Alicja Cygankiewicz
  • Agnieszka Drzazga
  • Paulina Filipiak
  • Paweł Harłajczuk
  • Beata Jakubek
  • Alicja Junik
  • Beata Kominek
  • Marzena Krasowska
  • Aleksandra Kuśnierz
  • Joanna Lemańska
  • Elżbieta Lenart
  • Łukasz Nakonieczny
  • Magdalena Pakulska
  • Agata Pawłowska
  • Jolanta Płatek
  • Beata Smiatacz
  • Anna Smolińska
  • Wacław Sztajer
  • Katarzyna Trznadel
  • Emilia Walasek
  • Barbara Winczura
  • Agnieszka Wójcicka

 

ZAJĘCIA Z LOGOPEDĄ:
Specjaliści prowadzą stymulację rozwoju mowy biernej i czynnej u uczniów ze złożoną wieloraką niepełnosprawnością. Stosują ustno-twarzową terapię regulacyjną Rodolfo Castillo-Moralesa oraz posługują się metodami komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC). Ważną częścią terapii logopedycznej przygotowującą do mówienia jest trening jedzenia i picia.

Logopedzi:

  • Julita Maciejewska-Balicka
  • Małgorzata Modelska
  • Dorota Stańczyk-Pietkiewicz

 

ZAJĘCIA Z TYFLOPEDAGOGIEM:
Tyflopedagog wykonuje funkcjonalną ocenę widzenia dzieci niemówiących i prowadzi terapię wzroku w oparciu o metodę preferencyjnego patrzenia Lei Hyvarinen, program rozwijania umiejętności posługiwania się wzrokiem Barragi i Morris, program oregoński, Snoezelen i inne metody. Ustala możliwe adaptacje otoczenia fizycznego do potrzeb dzieci słabo widzących.

Tyflopedagog:

  • Anna Zakrzewska

 

KYNOTERAPIA:
Kynoterapia wspomaga rehabilitację dziecka. Motywatorem w niej jest odpowiednio wyszkolony pies. Zajęcia prowadzone są przez wykwalifikowanego terapeutę. Celem terapii jest poprawa funkcjonowania w sferze ruchowej, percepcyjnej, poznawczej oraz emocjonalno-społecznej dziecka. Zajęcia z udziałem psa prowadzone są indywidualnie i grupowo.

Kynoterapeuci:

  • Alicja Dołek
  • Izabela Grzonka

 

MUZYKOTERAPIA:

Zajęcia muzykoterapii mają charakter grupowy. Zadania dobierane są indywidualnie do potrzeb i możliwości rozwojowych uczniów. Ich celem jest stymulowanie poszczególnych sfer rozwoju psychospołecznego. W trakcie zajęć dominującymi formami aktywności są: śpiew i gra na instrumentach z wykorzystaniem elementów rytmiki i technik relaksacyjnych.

Muzykoterapeuta:

  • Małgorzata Modelska

 

KATECHEZA:

Celem katechezy jest pogłębienie duchowego rozwoju każdego dziecka. Zajęcia prowadzone są indywidualnie i grupowo według Katechezy Dobrego Pasterza M. Montesori z elementami metod Felicji Affolter i Porannego Kręgu (stymulacji polisensorycznej według pór roku). Dzieci są przygotowywane do I Komunii Świętej i Bierzmowania na prośbę rodziców.

Katecheta:

  • Małgorzata Ogrodowicz

 

KADRA WSPIERAJĄCA PEDAGOGÓW I SPECJALISTÓW:

Pielęgniarka dyplomowana:

  • Teresa Buszczyk
  • Mariola Kantecka

Asystenci nauczycieli:

  • Adam Boczarski
  • Beata Czeszun
  • Irena Gajewska
  • Anna Gorczyca
  • Halina Jadaś
  • Maciej Knopiński
  • Joanna Kujawa
  • Jakub Piątek
  • Jacek Puchyra
  • Kamilla Rzycka
  • Bożena Skonieczna
  • Anita Stępień
  • Alicja Szczepańska
  • Wacław Sztajer
  • Aleksandra Zawierta

 

 

Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka oraz pomoc rodzinie

W Ośrodku Rehabilitacyjno-Edukacyjnym realizowane są dwa programy wsparcia rozwoju dzieci i pomocy ich rodzicom/rodzinie:

1. Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dzieci (WWRD) od urodzenia do momentu rozpoczęcia realizacji obowiązku szkolnego.

Przyjęcie do Zespołu Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka odbywa się po złożeniu następujących dokumentów:

  • opinii Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
  • oświadczenia rodzica o wyborze ORE jako placówki prowadzącej wczesne wspomaganie rozwoju jego dziecka

Zespół tworzą:

  • psycholog: Katarzyna Smolińska
  • pedagog: Katarzyna Święs
  • logopedzi/neurologopedzi: Ilona Jackowska, Marta Włodarczyk
  • fizjoterapeutki/specjalistki terapii integracji sensorycznej (SI): Joanna Madejowska, Małgorzata Derlich-Skrzypczak

2. Wczesna pomoc dziecku niepełnosprawnemu i jego rodzinie w placówkach Stowarzyszenia "Ostoja".

Zespół tworzą:

  • pedagog, specjalista komunikacji alternatywnej(AAC): Paulina Bajek
  • psycholog: Agata Ostrasz
  • pedagog: Ewelina Kłak
  • fizjoterapeuta: Agnieszka Latała

Praca specjalistów obejmuje interdyscyplinarną diagnozę, specjalistyczne wizyty diagnostyczno-kontrolne oraz konstruowanie i realizację indywidualnych programów terapeutycznych.

Program terapeutyczny każdego dziecka realizowany jest przez zespół w składzie: psycholog, lub/i pedagog specjalny lub/i logopeda lub/i fizjoterapeuta, lub/i inny terapeuta (według potrzeb dziecka).

Zespoły pracują w dni robocze, 5 dni w tygodniu od godz. 8.00 do 17.40 (piątek 15.30), szczegółowy grafik zajęć ustalany jest indywidualnie z rodzicami.

Stosowane przez zespół specjalistyczny metody pracy z dzieckiem i rodziną to:

  • terapia psychopedagogiczna
  • terapia logopedyczna
  • zajęcia grupowe logorytmiki
  • fizjoterapia
  • stymulacja polisensoryczna
  • metody wspierające proces usprawniania, takie jak:
  • metoda ruchu rozwijającego Weroniki Sherbourne
  • metoda M., Ch. Knill'ów
  • metoda Castillo Moralesa
  • terapia mowy z wykorzystaniem metod komunikacji alternatywnej i wspomagającej
  • terapia integracji sensorycznej
  • oraz różne formy wspierania rodzin, z terapią rodzin włącznie.

Dziecko może uczestniczyć w jednym lub w obu programach wsparcia w zależności od posiadanych dokumentów kwalifikujących.

Pracę obu zespołów koordynuje Magdalena Litarska.

Dodatkowo w ORE jest możliwość korzystania z dziennej rehabilitacji dzieci z zaburzeniami wieku rozwojowego (od 0 do 18 r.ż.) prowadzonej przez NZOZ "Creator" a finansowanej przez NFZ. Przyjęcie na te zajęcia odbywa się na podstawie skierowania lekarza pierwszego kontaktu lub specjalisty.

 

Twój 1% dla Ostoi

Możesz pomóc

Możesz nam pomóc!!!
wpłacając darowizny na cele statutowe Stowarzyszenia Ostoja
Bank: PKO BP S.A. Oddział IV Wrocław
29 1020 5242 0000 2702 0151 3381

Przekaż nam 1%

1% dla OPP

Liczby mówią same

Należymy do

logo pfzw2Dolnośląska Rada ds. Młodzieży

sieć MPD

WSON

Wspierają nas

Radio Taxi Serc
dekoral
amrest

wall st
Green House
Fabryka św. Mikołaja